Amsterdam, 6. heinäkuuta 2023 – Keesing Media Group (Keesing) ja CoolGames ovat sopineet yrityskaupasta, jonka myötä laadukkaiden nettipelien edelläkävijänä tunnettu CoolGames siirtyy välittömästi Keesingin omistukseen. Viime kuussa Keesing hankki omistukseensa myös sanaristikkoharrastajien suosiman ruotsalaisen Synonymer.se-nettisanakirjan. Kumpikin hankinta tukee Keesing Media Groupin osta ja rakenna -strategiaa ja tuo tärkeän lisän yhtiön digitaaliseen portfolioon.
Vuonna 2009 perustettu CoolGames on HTML5-peleihin erikoistunut pelistudio. Yrityksen päämaja on Amsterdamissa, ja sen palveluksessa on yli 40 työntekijää. Yrityksen tarjontaan kuuluu tunnettujen pelibrändien kuten Monopolyn, Sudokun, Battleshipin ja Angry Birdsin nettipeliversioita. Lisäksi CoolGames kehittää omia pelibrändejään.
CoolGamesin pelejä julkaistaan pääasiassa uusilla Big Tech -pelikanavilla kuten Facebook Play, Google GameSnacks ja Microsoft Start. Näillä kanavilla pelejä voidaan pelata suoraan tietokoneella tai matkapuhelimella ilman perinteistä ladattavaa sovellusta. Viime vuonna CoolGamesin jättimenestys Battleship sai Snapchatissa kymmeniä miljoonia pelaajia.
Hankinta tuo huomattavan lisän Keesingin digitaalisten tuotteiden ja brändien valikoimaan ja vahvistaa yhtiön asemaa B2B-markkinoilla (Keesingin sisältöjä ostavat kustantajat, mediayhtiöt ja media-alustat). Lisäksi hankinta tuo Keesingin digitaaliset sanaristikot ja pelit lukuisiin uusiin jakelukanaviin ja tavoittaa nuorista koostuvan kohdeyleisön entistä paremmin.
Keesingin toimitusjohtaja Philip Alberdingk Thijm kommentoi: ”CoolGamesin hankinta on seuraava loikka eteenpäin digikehityksessämme kesäkuun alussa toteutuneen Synonymer.se-palvelun hankinnan vanavedessä. CoolGamesin nykyiset asiakkaat hyötyvät Keesingin sanapelisisältökannoista, ja meidän nykyiset B2B-asiakkaamme pääsevät tarjoamaan omille asiakkailleen entistä laajempaa Keesing-valikoimaa.” CoolGamesin perustaja Laurens Rutten lisää: ”Keesing on CoolGamesille loistava tilaisuus päästä tekemään yhteistyötä toisen Amsterdamissa toimivan yrityksen kanssa. Keesingin kymmeniä kansainvälisiä mediayhtiöitä yhteen tuova verkosto antaa meille mahdollisuuden tavoittaa uusia pelaajia pelivalikoimallemme. Hyvillä sanapeleillä, sudokuilla, aivojumppapeleillä ja muilla visailusovelluksilla on maailmanlaajuista kysyntää. Keesingin visailuosaamista ja sisältöjä hyödyntämällä voimme kehittää paljon uusia pelejä lähivuosina.”
Viime kuussa Keesing hankki omistukseensa myös Synonymer.se-palvelun. Vuonna 2004 perustettu Synonymer.se on Ruotsin suurin nettisanakirja. Palvelu on tärkeä työkalu synonyymeja ja vinkkejä etsiville ruotsalaisille sanaristikkoharrastajille. Sivustoa käyttää päivittäin yli 250 000 uniikkia kävijää.
Tietoja Keesing Media Groupista
Keesing Media Group on maailman suurin aivoviihdeyritys, joka tuottaa vuosittain yli 200 miljoonaa palapelikirjaa sekä erilaisia online-pelejä. Keesingin perusti vuonna 1911 Amsterdamissa asuva toimittaja Isaäc Keesing, ja se on nykyään maailmanlaajuinen markkinajohtaja painetuissa ja verkossa olevissa palapelimuodoissa. Yritys tarjoaa pulmien harrastajille ympäri maailmaa haastavia ja innovatiivisia pelikonsepteja. Pääkonttori sijaitsee Amsterdamissa, ja yrityksellä on toimistoja 12 maassa. Katso lisätietoja osoitteesta Keesing.com.